een medische dienst bij de vuurtoren

27 maart 2016

na een dag varen snel omkleden en spullen pakken. Ik ga samen met Samir naar Korakas. dit is een uithoek in het noord oosten van ons gebied dat onder verantwoording staat van de stichting lighthouse. Het is er erg afgelegen en het duurt een uur voor er hulp komt als niet tegen zit. Er zijn vanavond geen medische mensen beschikbaar van andere organisaties dus is onze hulp ingeroepen. We zullen daar overnachten in kleine tenten en s nachts per toerbeurt de wacht houden.

We besluiten met de medische jeep naar Scala te rijden om daar contact te maken met de mensen van Lighthouse. Na een half uurtje rijden over de Dirt Road komen we aan bij het kantoor van de lighthouse. We maken kennis met een drietal jonge meiden van 19-25 jaar. Ze komen uit Canada, en New York. Nadat we nog even bij de lokale groenteboer zijn geweest vertrekken we naar Korakas. Een half uurtje doen we erover. We komen aan bij 2 vervallen huisjes en de vuurtoren. geïmproviseerd zijn er onderkomens gemaakt. Er staat een kooktoestel en er is een soort vergaderruimte waar een houtkachel staat te dampen. Ik heb het vermoeden dat de schoorsteenveger al jaren niet meer is geweest. Er staat meer rook in de ruimte dan dat er door de schoorsteen gaat. We worden rond geleid door Liz en krijgen onze medische tassen te zien. Deze zijn boven verwachting goed uitgerust.

Na de rondleiding krijgen we een briefing over hoe om te gaan met een landing van een boot. De kust is hier grillig en vol met rotsen en stenen. Er zijn in het verleden redelijk wat boten op de rotsen geslagen. Zonder hulpverleners waren er velen verdronken. Dan gaan we de diensten verdelen. We Zijn met zes personen en we moeten vanaf 2200 tm 1000 de zee in de gaten gaan houden. Ik heb de dienst van 0100 tm 0300. We gaan om 10 uur slapen en worden om 0100 gewekt voor onze dienst. Slapen doen we in onze kleren dus alleen de schoenen aan en dan de gladde berg op klimmen naar het uitkijkpunt. daar liggen wat dekens op de rotsen en we nemen de plekken over van de vorige diensten. iedere 10 minuten scannen we de zee voor ons met een warmtebeeldkijker. mooi apparaat. kost ook 30000 euro, dus we moeten een beetje voorzichtig omgaan met de kijker. Het valt me op hoe gemotiveerd mijn Canadese collega is. ze hebben een uitgesproken mening over alles wat met justitie te maken heeft. bijzonder om gedeeld te worden in hun beleving van autoriteit. ik vind het een soort hippies. We zien tijdens onze dienst een speedboot die raar langs de kust vaart. niet typisch iets voor een smokkelaar. de volgende morgen horen we dat er met een snelle boot 16 mensen aan land zijn gezet. om 0300 kruip ik weer de tent in en slaap ik tot de volgende dag 0700. We hangen nog wat rond en vertrekken rond 1000 weer richting ons hotel adonis. we hebben een grieks ontbijt in scala en vervolgen daarna onze weg. Dit was de laatste dienst voor de stichting. het zit erop. spullen pakken voor vertrek naar nl.

Ik spreek met Samir af dat we maandag, de dag van vertrek, 0m 0500 zullen opstaan om nog even in Mytilini te gaan kijken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marthilde:
    2 maart 2016
    Wat een avontuur!
    ...nu weer thuis....
    Zal allemaal moeten bezinken.
    Je hebt jezelf meegebracht naar Lesbos. Kan alleen maar postitieve bijdrage zijn geweest.
    Leuk om je weer terug te zien!
    Gr Marthilde