Dag je mee als medisch personeel op de rescue boot

27 februari 2016 - Lesbos, Griekenland

Gisteren een middag dienst gehad op het irc kamp. Er waren geen vluchtelingen dus we hebben niets te doen gehad anders dan wachten op wat er komen gaat. 1700 einde dienst en retour naar het hotel voor de medische meeting, na de medische meeting de generaal meeting met eenieder. We zijn wezen eten bij de Italiaan. Pizza deze keer. Er komt een aapje binnen of Daniëlle, 1 van onze dokters, morgen op de boot mee wil. Ik weet dat ze niet zo lekker was en vroeg is gaan slapen. Ik reageer hierop dat ik wel mee wil. En dat kan. 0445 op snel wat eten en om 0530 moet ik in de haven zijn. Ik wordt in een rescue pak gehesen. Dit pak moet je een aantal uren droog en warm houden als je per ongeluk in het water beland. Rond 6 uur varen we uit. Het is nog donker maar we kunnen best goed zien. We zitten in totaal met 5 man op de boot. Nadat we de haven hebben verlaten gaat het gas erop en varen we met 60-80 km/H naar het zuiden van Lesbos. We gaan naar Mytilini. Onderweg stoppen we om opgeblazen binnenlanden op te vissen. Deze zijn door vluchtelingen in het water achter gelaten. We komen ook een enkel life jacket tegen. Je hoopt altijd maar dar er niemand in het vest zit. In de verstrekte zien we iets drijven. Het lijkt wel een rubberboot. Nadat we dichterbij komen blijkt het inderdaad een rubberboot te zijn die met de boeg ( de punt van de boot) naar beneden ligt. We besluiten de boot binnen te halen op onze boot. Onze lifeguards gaat het water in om de boot verder open te snijden. Honderden liters water stromen eruit. Nog steeds mega zwaar maar we redden het om de boot binnen te halen. Later zullen we deze in een nabije haven er weer uit gooien. Na een paar uur stuiteren over het water en een bezoekje van de Griekse kustwacht, die best wel aardig waren , komen we aan daar waar onze stichting de uitkijkpost heeft. Katia. We worden al snel gezien en worden wuivend binnen gehaald. Dan staan we stil. De dieptemeter zegt diepte 1,3 meter maar we zitten echt vast. Iedereen eruit en duwen. Gelukkig zijn we snel weer los. We besluiten maar geen koffie te doen op Katia. Langs de kust varen we weer terug naar het noorden en doen daar een klein haventje aan om te tanken en wat te eten.

Na een welverdiende maaltijd gaan we retour naar Molivos. Terug naar de haven. Na een goed uur varen leggen we aan in de haven. We hebben vandaag ongeveer 140 km gevaren, best wel vermoeiend z n dagje. Snel even het rescue pak afspoelen en dan retour naar ons hotel Adonis. het is nu half 4 en om half 5 vertrek ik samen met mijn kamer genoot naar Korakos. we hebben daar als medisch personeel een dienst van 6 tot de volgende dag 10 uur s ochtends

1. Marthilde:
    28 februari 2016
    Ook een aparte beleving op zo'n boot over de griekse wateren....!! Nog met die lui gesproken (griekse kustwacht?)...hoor het straks allemaal wel. Als je weer in het wit de Apeldoornse kustwacht versterkt :-)
    Gr Marthilde
  2. Karin en Mark:
    Lieve Bjorn,
    Wat je in zo'n korte tijd veel meemaakt. Hele bijzondere verhalen om te lezen en ervaringen die je daar hebt opgedaan. Goede reis naar huis. Knuffel en een dikke duim van ons.
  3. Carla:
    28 februari 2016
    Nog een paar uurtjes.. En dan weer lekker thuis!
    Goed werk gedaan! Trots!!
  4. Carla:
    Ook wil ik Mathilde bedanken voor alle support!! Je bent een KEI!! Dikke kus